În
această lume a internetului încă foarte tînără,
experţii în crearea de situri Web sau redactorii de articole interesante
nu sînt de obicei şi experţi în marketing. Tocmai din această
cauză promovarea eficientă a unui sit web este făcută de
cele mai multe ori de către profesionişti. Aceştia îşi
oferă serviciile contra cost şi la ei apelează companiile care
vor să-şi construiască o prezentă importantă pe internet. Sumele investite în marketingul
profesional sînt impresionante şi în permanentă creştere de la
an la an.
O
caracteristică a Internetului este că acesta, în calitatea sa de
spaţiu virtual permite oricărui internaut să-şi
construiască un sit web, existînd, spre deosebire de spaţiul real,
destul loc pentru toată lumea. Mai mult, internautul respectiv nu
trebuie să aibă cunoştinţe avansate de limbaj HTML sau
să plătească vreun ban pentru locul de pe Internet unde vrea
să-şi construiască situl (se exclud bineînţeles
cheltuielile legate de conectare şi cele datorate operatorului de
telefonie). Există în momentul de faţă poate zeci de milioane de
situri în toată lumea, cele mai multe dintre ele aparţinînd unor
internauţi obişnuiţi şi nu unor companii sau
instituţii.
Siturile mici sînt însă
potenţiale surse de cîştig material pentru proprietari, pentru
că există companii interesate să cumpere spaţiu
publicitar chiar şi pe siturile mici, cu condiţia ca acestea
să fie vizitate des. Un sit bine făcut şi care şi-a
dobîndit deja o "clientelă" de internauţi constantă
poate fi la un moment dat cumpărat pentru o sumă importantă de
către o companie mult mai mare, existînd în plus posibilitatea ca
administratorii sitului să-şi păstreze locurile de muncă
pentru a continua să menţină şi să
îmbunătăţească situl.
Ţinînd cont de faptul
că internauţii romani care sînt în acelaşi timp şi
webmasteri vor să le fie vizitate siturile, ei trebuie să
înveţe să-şi facă singuri activitatea de marketing,
pentru că nu au mijloacele financiare necesare pentru apelarea la
specialişti. Multe firme rumîneşti care vor să aibă
situri web de succes sînt în aceeaşi situaţie, din cauza
dificultăţilor financiare neputînd fi luată în discuţie
cumpărarea de spaţiu publicitar pe internet sau angajarea unor
specialişti în marketing. Greul promovării sitului cade astfel pe
umerii webmasterului, transformat peste noapte şi în responsabil cu
marketingul.
În cele ce urmează vor fi
prezentate metodele prin care orice internaut poate să-şi promoveze
situl,
fără a fi nevoit să apeleze la profesionişti.
Metodele
cele mai eficiente de promovare a unui sit sînt următoarele:- 1) Optimizarea sitului web pentru indexarea adecvată de către motoarele de căutare
- 2) Înscrierea sitului în cataloagele de adrese ale portalurilor internaţionale şi rumîneşti
- 3) Promovarea sitului pe forumurile on-line sau în grupurile de discuţii
- 4) Participarea la clasamentele siturilor care fac topuri
Să presupunem că dorim să construim un sit pentru firma pe care o deţinem. Aceasta pune în vînzare biciclete (noi şi la mîna a doua) şi piese de schimb, dar în acelaşi timp oferă şi servicii de reparare a unor biciclete care au fost vîndute sau nu de firmă. Dorim să alcătuim un sit care să fie mixt, adică să aibă o parte comercială şi una de informare.
Primul pas este să alegem un
domeniu pentru situl firmei. Este indicat să cumpărăm un
domeniu cu nume sugestiv, de exemplu putem folosi cuvîntul
"biciclete" şi să alegem unul din domeniile
http://www.biciclete.ro sau http://www.biciclete.com. Dacă acestea au
fost deja cumpărate, putem alege un domeniu care se termină în NET
(http://www.biciclete.net), BIZ, etc. În cazul puţin probabil în care
toate domeniile au fost deja cumpărate, putem încerca diverse variante
de cuvinte compuse, de exemplu "super-biciclete". Numele unui
domeniu nu trebuie să conţină spaţii, de aceea dacă vom folosi un
cuvînt compus va trebui să folosim o liniuţă pentru a
lega părţile sale componente. Al doilea pas care trebuie făcut
este să găzduim situl pe un server.
Pentru
ambele iniţiative expuse mai sus (înregistrarea domeniului şi găzduirea sitului), cel mai indicat este să
apelăm la serviciile unei companii specializate. În general furnizorii
de servicii internet (cei care oferă acces la internet) propun şi
servicii de înregistrare şi găzduire de situri. Dacă dorim
să comparăm ofertele mai multor companii, putem să căutăm
pe internet pagini care conţin sintagmele: "înregistrare domenii
web" şi "găzduire situri web" sau să
vizităm secţiunile de legături ale portalurilor rumîneşti
sau ale catalogului ODP. De asemenea putem să căutăm sintagmele "web
domain registration rumania" şi "web hosting rumania".
În cazul în care nu dorim să
investim mulţi bani în situl web, dar dorim să avem o prezenţă pe internet, putem să apelăm la
variantele gratuite de înregistrare a unui domeniu web şi de
găzduire de situri. O astfel de variantă este
recomandată într-o primă instanţă, pentru a nu investi mulţi bani în ceva
(prezenţă pe
internet) de care nu sîntem siguri că ne va aduce un profit pe
măsura sumelor investite. Totul se rezumă la a ne înregistra la
unul din numeroasele situri care propun astfel de servicii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu